måndag 9 april 2012

Rödvinsreduktion och potatisgratäng med brie

Hallå!

Måndag och helgen snart över och arbetsdag i morgon, men för min del är det bara två arbetsdagar och sen lite semester igen för jag ska åka till New York!! Jag hoppas på att kunna inhämta lite ny inspiration på matfronten då det ska finnas många trevliga restauranger där.

Jag tänkte delge er recepten/ingredienserna i gratängen och rödvinsreduktionen från gårdagens middag!
Gratäng:
8-10 stora potatisar
1 burk skånemejeriets ostcreme med pepparsmak
1/2 dl grädde
100 gram brieost
peppar
salt

När jag gör gratäng kokar jag alltid upp allt i en gryta, detta för att det går snabbare med tillagningen och för att du lätt kan smaka av om du fått i lagom mängd salt och peppar. Sen häller jag upp dem i form/formar och gräddar i 200 grader i ca 40-50 min. Denna gången toppade jag gratängen med lite skivad brieost som var väldigt gott och som även såg fint ut =)



Rödvinsreduktion:
3 dl vin
1/2 dl vatten
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
3 msk köttfond


Börja med att hacka löken grovt och lägg alla ingredienser i en gryta och koka upp, låt stå och småputtra tills middagen är klar.Sila bort löken. Smaka av med eventuellt lite mer fond och en liten nypa socker/honung.

Till detta är det gott med baconinlindade sparrisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar