måndag 30 april 2012

Fläskfilegryta med rosmarin och dijon serverade med vitlöksdoftande bakpotatisklyftor

Hej!
Igår blev det en fläskfilégryta som jag smaksatte med dijonsenap, vitt vin och rosmarin. Till detta klyftpotatisar gjorda på bakpotatisar.
Ikväll ska vi ha lite grillbuffe med goda vänner då det ska grillas kött, korv, majskolvar och till detta en ljummen potatissallad med färskpotatis, sparris, rödlök mm. Bilder och recept på detta kommer under morgondagen..Jag vet även att det kommer vara lite goda såser, bröd och efterrätt som jag ska försöka få recepten på...Alltid trevligt att dela upp det lite och äta massa gott tillsammans!

Här kommer receptet på fläskfilégrytan


500- 600 gram fläskfile
1-2  gula lökar beroende på storlek
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl matlagningsgrädde/grädde
11/2  dl vitt vin
1 köttbuljong
1-2  msk dijon senap
1/2 dl parmesanost
en knippe färsk rosmarin

Börja med att klyfta potatisarna och lägg på en plåt. Ringla över olja och flingsalt ( jag valde vitlöksolja och vitlöksflingsalt). Ställ in i ugnen på 200-225 grader i 40-50 min.
Skär köttet i skivor och hacka löken och vitlöken. Fräs detta i en gryta och krydda med salt och peppar. Rör ner grädden, vinet, osten, senapen, rosmarinen och buljongtärningen och låt småputtra i ca 10 min. Red av grytan med lite mjöl (1 msk) och vatten (1/2 dl ). Låt puttra ett par minuter så den inte får någon mjölsmak. Smaka av med eventuellt mer peppar och salt. Gör en god grönsallad till middagen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar