tisdag 17 januari 2012

Potatis och purjolökssoppa toppad med knaperstekt bacon. Serverat med timjandoftande focaccia.

Ikväll tänkte jag tipsa om en god och snabblagad soppa. Det är en potatis och purjolökssoppa. Till denna hade jag knaperstekt bacon och focacciabröd smaksatt med timjan och toppad med flingsalt och sesamfrön.


Recept potatis och purjolökssoppa ( 4  pers):
6 potatisar
1 purjolök
2 st grönsaksbuljong
8 dl vatten
peppar och salt
2 pkt bacon
1 msk fett

Börja med att skala och hacka potatisen. Ansa purjolöken och hacka/skiva den (det är inte så viktigt att man hackar och skivar perfekt då soppan ska mixas sen). Fräs den hackade purjolöken i matfett tills den blivit mjuk, tillsätt vatten, buljong och potatis och låt koka 10-15 min (tills potatisen blivit mjuk). Under tiden; skär baconen i mindre bitar och stek dem knapriga. När soppan är klar tar du och mixar den med en stavmixer och smakar av. Eventuellt kan man behöva späda med lite vatten så att man inte får en pure istället för soppa.

Focaccia

1/2 pkt jäst
3 dl vatten
6 dl mjöl
2 krm salt
1 krm timjan
2 msk olja
sesamfrö, flingsalt och olja till utbakning av brödet


Börja med att smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt vattnet som ska vara 37 grader (fingervarmt).Tillsätt salt, timjan, olja och rör runt. Häll i mjölet och arbeta degen väl(degen kommer vara lite kladdig). Låt degen jäsa i ca 20 min. När den har jäst färdigt; häll ut degen på en plåt med bakplåtspapper och platta ut den till en fyrkant som är 1-2 cm tjock( om det blir kladdig ta lite mjöl på händerna) . Låt jäsa ytterligare 20 min. Tryck hål i brödet med ett finger och ringla sedan över olivolja/matolja. Strö på flingsalt och sesamfrön. Grädda i 225 grader i ca 10-15 min, tills brödet fått fin färg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar