måndag 23 januari 2012

oooey gooey brownies

Då var det måndag igen. Helgen har rusat förbi. Igår passade jag på att baka lite. Jag har väldigt länge tänkt att jag skulle baka en supergod kaka som en vän bakade för ett tag sen. Jag kan säga att det tog ett bra tag att göra den..men med tanke på ingredienserna kunde den inte bli annat än god =)
Det jag bakade var Oooey gooey- Brownies



 Recept Oooey gooey brownies




Till brownie botten behövs:

120g Smör
100 Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad alt mörk choklad

150g grovt hackade Marshmallows
1 burk kondenserad mjölk som kokas till kolasås (Dulce de Leche, gör man genom att koka burken med kondenserad mjölk på svag värme i 3 timmar, burken ska svalna innan den öppnas)


Chokladtryffelkräm
250 gram mörk choklad
1,5 dl Vispgrädde


Gör så här
Smält smöret och chokladen till brownie botten i ett vattenbad. Rör ner socker, vaniljsockret och äggen. Tillsätt mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda till en jämn smet. Bred ut smeten i en smord mindre plåt, ca 20×30cm.. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20 min.

Ta ut kakan ur ugnen och häll över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret smälta. Bred ut kolasåsen över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över kolasåslagret

1 kommentar: