onsdag 11 januari 2012

Hemmagjorda Hamburgare med Pommes och hamburgerdressing

Hejsan svejsan!
Ikväll hade jag tänkte mig en helt annan meny, men flexibel som man är ändrades den när barnen önskade hamburgare istället...Jag menar potatis och purjolökssoppa toppad med knaperstekt bacon och tomatfocaccia finns ju kvar....
Till hamburgarna gjorde jag egna pommes och en enkel hamburgerdressing som inte har en massa E-nummer och hållbarhet till 2015 som många andra dressingar =)
Då tanken var att göra focaccia användes degen till att göra bröd till hamburgarna. Dessa toppades med riven ost för lite extra god smak.

Såhär glad var ett av barnen för kvällens meny:


Till en sådan här middag är det gott med tillbehör såsom rödlök, tomat, gurka och ruccola med sin goda nötiga smak som bryter av lite.

Dressingen:
1/2 burk lätt creme fraiche eller 1 dl gräddfil
2 msk bostongurka
2-3 msk tomatpure alt ketchup
Blanda samman ingredienserna smaka av med salt och peppar

När jag gör hamburgare har jag ett bra redskap till min hjälp, en hamburgerpress.


Vad brukar ni ha i för gott i era hamburgare?

3 kommentarer:

  1. Va kul att läsa om era middagar! Imorrn blir det hamburgertallrik här oxå men vi anlitar Icas färska variant, ej hembakta bröd och majonnäs i stället för hamburgerdressing..plus rostad lök, rödlök, ketchup/chilisås, dijonsenap och svärmors goda smörgåsgurka! Därtill potatisklyftor som blev över från dagens middag och Coops pommes strips. Ha det gott (i dubbel bemärkelse med syftning på all goda mat du serverar familjen)!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du hittat hit Maristella =)
    Rostad lök är supergott till, har inte testat dijonsenap i, får jag kanske göra nästa gång.Om ni kör med Majonäs måste jag tipsa om vitlöksmajonäsen, den är supergod att använda.

    SvaraRadera
  3. Ewa Börjessonjanuari 12, 2012

    Vad duktig du är!! Skulle aldrig komma på tanken att göra egna bröd och egen dressing :) Själv blir jag nöjd om jag gör egna hamburgare!
    Men det är sant som du skriver att dressing som håller i flera år kan ju inte vara särskilt nyttigt. Blir hemmagjord dressing nästa gång! Tack för receptet!

    SvaraRadera